«Ο Σαρλό και το
αθάνατο νερό » Ντίνος Δημόπουλος
Τόπος: Το
χωριό Κοχύλι, στον Αμβρακικό, κοντά στην
Άρτα.
Χρόνος: 1925-1930
Θεματικά κέντρα
1.
Ο τρόπος
διασκέδασης των ανθρώπων της
εποχής και οι πρώτες εμπειρίες ενός παιδιού
από την γνωριμία με τον κινηματογράφο
2.
Ο μαγικός κόσμος του βουβού κινηματογράφου.
Δομή / Ενότητες:
1η Ο
Πέτρος … ψεύτικα είναι, είπε: Η
διαδρομή από το Κοχύλι στην Άρτα
2η
Έμπαιναν … το έργο: Είσοδος
στην πόλη της Άρτας
3η
Φτάσανε ..ελάτε παιδιά: Η άφιξη
στο σινεμά
4η
Ξύπνησε …πεισμωμένος αυτός: Η
αναμονή μέσα στο σινεμά για την έναρξη
της ταινίας
5η
Βρήκε την ώρα… για το φθισικό παιδί: Η
παρακολούθηση της ταινίας και οι εντυπώσεις του Πέτρου.
Τα συναισθήματα του Πέτρου.
Όταν προετοιμάζεται…
|
Αγωνία, ανυπομονησία,
περιέργεια, απορία.
|
Κατά την διαδρομή προς την Άρτα
|
Ντροπή και συστολή προς τους
γονείς της Ανθούλας, θαυμασμός για την εμφάνιση της Ανθούλας. Ανησυχία .
|
Μπροστά στον κινηματογράφο
|
Η ανυπομονησία του αυξάνεται και
νιώθει θαυμασμό για όσα βλέπει για πρώτη φορά
|
Καθώς παρακολουθεί την ταινία
|
«Μαγεύεται» από την ταινία, λυπάται για το μωρό, νιώθει αγωνία. Απορεί γιατί το
εγκατέλειψε η μητέρα του. Αντιπαθεί
τους «κακούς ανθρώπους» που
είχαν απαγάγει το μωρό. Νιώθει
χαρά και ανακουφίζεται ψυχικά, όταν το
μωρό σώζεται.
|
Στο τέλος της ταινίας
|
προσπαθεί να
πλησιάσει το Σαρλό και να του ζητήσει να φέρει το αθάνατο νερό, για να
γιατρευτεί ο άρρωστος φίλος του, ο Πάνος. Αφελής αλλά και συναισθηματικός και ευαίσθητος,
ενδιαφέρεται για τον φίλο του.
|
2. Στο κείμενο αυτό, υπάρχουν αρκετά στοιχεία που προέρχονται
από άλλες, περασμένες εποχές, τα οποία έχουν χαθεί στην εποχή μας. Τα στοιχεία
αυτά είναι τα ακόλουθα:
α. Η καλή και επίσημη ενδυμασία των παιδιών, όταν επρόκειτο
να πάνε στον κινηματογράφο («Του σιδέρωνε τα
ναυτικά του, του γυάλισε τα παπούτσια, του μαντάρισε τις
ριγέ του τις κάλτσες»).
β. Η ύπαρξη ενός οδηγού (σοφέρ), μια διαδεδομένη συνήθεια για
τις οικογένειες των πλουσίων. Ο «Ντούλα-Καρανάσος οδηγεί
μια παλιά Σεβρολέτ, κορνάρει με τη καραμούζα.
γ. Η μετακίνηση στη μεγάλη πόλη, για να παρακολουθήσει
κάποιος θερινό σινεμά, συνήθως
γουέστερν («είναι καλεσμένος του
κυρίου τελώνη να πάνε στην Άρτα, στον κινηματογράφο, να δούνε τον …
δ. Η σκηνή με τον Πέτρο μπροστά από τον κινηματογράφο και με
τις απορίες του, σχετικά με τον τρόπο προβολής του έργου («Ο Πέτρος πετάχτηκε
όξω ξαναμμένος … αυτό είναι ο κινηματογράφος. Θα δεις…»).
ε. Οι παραστάσεις του θεάτρου σκιών, ο Καραγκιόζης (εικόνα),
που άλλοτε αποτελούσε το βασικό τρόπο
διασκέδασης των παιδιών («Αυτός είχε δει Καραγκιόζη, ήξερε πως ήταν φιγούρες
που τις κουνούσε πίσω από το πανί ο Μιχάλαρος, ο καραγκιοζοπαίχτης»).
στ. Ο πασατεμπάς
και ο καφετζής, οι οποίοι κυκλοφορούσαν μέσα
στον χώρο του κινηματογράφου, για να πουλήσουν τα προϊόντα τους («Πέρασε ο
πασατεμπάς … λιγότερο πασατέμπο», «ο πασατεμπάς διαλαλούσε τον πασατέμπο του»,
«Κι ύστερα ανάψανε τα φώτα και φώναξε ο πασατεμπάς … «Κρύες παγωμένες!»).
Αφηγηματικές τεχνικές
Διήγηση: εξιστόρηση γεγονότων, αφήγηση (ο αφηγητής
περιγράφει τι συνέβη με δικά του λόγια ή εκθέτει σκέψεις και συναισθήματα των
προσώπων, χωρίς άμεση παράθεση των λόγων τους). (Μαρία Παπαλεοντίου Φιλόλογος -
Λειτουργός Π.Ι.Κ.)
Αφήγηση
σε τρίτο πρόσωπο. Ο αφηγητής δεν συμμετέχει στην ιστορία (ετεροδιηγητικός)
αλλά είναι παντογνώστης αφηγητής,
γνωρίζει τις σκέψεις των ηρώων και τα συναισθήματά τους.
Διάλογος:
- Διάλογος σε αφηγηματικό κείμενο, όπου
αποδίδεται πιστά ο λόγος των προσώπων (ύφος, ιδίωμα, λεξιλόγιο κτλ.) με τη
χρήση παύλας /εισαγωγικών. Προσδίδει στην αφήγηση δραματικότητα, φυσικότητα και
ζωντάνια. Συντελεί στην πειστικότερη διαγραφή των χαρακτήρων - τα πρόσωπα
αποκτούν αληθοφάνεια. Προσιδιάζει στην ανθρώπινη ιδιότητα του αφηγητή, που δεν
μπορεί να είναι παντογνώστης. Ο αναγνώστης αντλεί μέσω του διαλόγου πληροφορίες
για πρόσωπα και γεγονότα. Εξυπηρετεί την εξέλιξη της δράσης - προετοιμάζει
σκηνές που θα ακολουθήσουν (Μαρία Παπαλεοντίου Φιλόλογος - Λειτουργός Π.Ι.Κ.)
Μεταξύ των
παιδιών: αποκαλύπτει τον
τρόπο σκέψης του Πέτρου και της Ανθούλας, την αφέλεια των παιδιών και παρουσιάζει τα συναισθήματά τους και τον χαρακτήρα τους.
Περιγραφή: λεπτομερής απόδοση, αναπαράσταση τόπων,
καταστάσεων και χαρακτήρων. (Μαρία Παπαλεοντίου Φιλόλογος - Λειτουργός Π.Ι.Κ.)
Περιγραφές: το
ντύσιμο της Ανθούλας, η εικόνα της πόλης της Άρτας με τους πλανόδιους πωλητές, ο
κινηματογράφος…
Εκφραστικά μέσα
Μεταφορές: δεν
έπαιρνε τα μάτια της από πάνω της, έβλεπε με μάτια αχόρταγα, η μυρωδιά της
γαλατόπιτας του χτύπησε τη μύτη.
Παρομοιώσεις:
ήταν ντυμένη σαν μεγάλη κυρία, ένα
αυτοκίνητο σαν του Ντούλα Καρανάσου.
Λίγα λόγια για την ταινία «το Χαμίνι»..
Υπόθεση
Ο Τσάρλι Τσάπλιν βρίσκει ένα
εγκαταλελειμμένο μωρό και το φροντίζει. Καθώς μεγαλώνει γίνεται συνεργάτης του
στις απατεωνιές. Τελικά, οι κοινωνικές υπηρεσίες προσπαθούν να του πάρουν το
παιδί, και η ταινία ύστερα από μια απελπισμένη αναζήτηση καταλήγει σε μια
συναισθηματική επανασύνδεση.
(Clickatlife)
Ασκήσεις
1.
Ποιος μας λέει την ιστορία, ποιος
μιλάει και σε ποιο πρόσωπο;
2.
Συμμετέχει ως πρόσωπο ο αφηγητής
στην ιστορία ή όχι; Ο αφηγητής είναι ένα από τα πρόσωπα της ιστορίας;
3.
Ο αφηγητής είναι παντογνώστης
;(μηδενική εστίαση)
4.
Ποιες αφηγηματικές τεχνικές είναι
χρησιμοποιεί ο συγγραφέας; (διήγηση
/περιγραφή /σχόλιο αφηγητή /μονόλογο - εσωτερικό μονόλογο /διάλογο ; Τι
εξυπηρετούν και πώς λειτουργούν οι συγκεκριμένες τεχνικές;
5.
Να αφηγηθείς τι συνέβη μέσα στον
κινηματογράφο από την οπτική γωνίας της
Ανθούλας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου