Powered By Blogger

Κυριακή 23 Απριλίου 2017

Η νέα παιδαγωγική

Η νέα Παιδαγωγική Ν.Καζαντζάκης


Θέμα : Οι αναμνήσεις του  συγγραφέα από την πρώτη μέρα στο σχολείο και τη συμπεριφορά του δασκάλου.
Περίληψη: ο αφηγητής θυμάται την πρώτη μέρα στο σχολείο. Με ανάμεικτα συναισθήματα και τη συνοδεία του πατέρα του πήγε στο σχολείο όπου γνώρισε το δάσκαλο με τη βίτσα. Ο πατέρας του τον παρέδωσε σε εκείνον δίνοντάς του την άδεια να τον δέρνει για να τον κάνει σωστό άνθρωπο. Ο αφηγητής θυμάται πως ο δάσκαλος ήθελε να εφαρμόσει νέες μεθόδους χωρίς όμως να εγκαταλείψει τον αυταρχισμό και την βίαιη συμπεριφορά. Χτυπούσε χωρίς έλεος τους μαθητές του. Ο αφηγητής υπήρξε θύμα του και έζησε μια τραυματική εμπειρία.  Έλεγε συχνά στους μαθητές του να του φέρνουν διάφορα τρόφιμα –δήθεν για να τα χρησιμοποιήσει στο μάθημα- και τα κρατούσε για τον εαυτό του.

Δομή
1η ενότητα: «Με τα μαγικά πάντα μάτια … κι έδειξε τη βίτσα». Πλαγιότιτλος: Οι πρώτες εντυπώσεις από το σχολείο και το δάσκαλο.
2η ενότητα: «Από το δημοτικό … ας φέρει βούτυρο». Πλαγιότιτλος: Ο δάσκαλος της τέταρτης τάξης και η Νέα Παιδαγωγική.

Αφήγηση
Ο  αφηγητής αφηγείται σε  πρώτο πρόσωπο και συμμετέχει στην ιστορία αυτή ως πρωταγωνιστής.
Αφηγητής και πρωταγωνιστής είναι το ίδιο πρόσωπο (Ομοδιήγηση, πρωτοπρόσωπη αφήγηση).
Το κείμενο είναι αυτοβιογραφικό αλλά ο αφηγητής αφηγείται γεγονότα που έζησε ως παιδί σε  ώριμη ηλικία. Η ώριμη προοπτική του δίνει τη δυνατότητα να αντιμετωπίζει με χιούμορ και ειρωνεία  όσα έζησε ως παιδί.

Αφηγηματικές τεχνικές
Αφήγηση , Περιγραφή ,διάλογος.

Τόπος: το δημοτικό σχολείο στο Ηράκλειο της Κρήτης. Χρόνος: αναδρομή στο παρελθόν.

Γεγονότα και πρόσωπα
Οι σχέσεις του παιδιού με την μητέρα και τον πατέρα, οι αντιλήψεις του πατέρα για το ρόλο του δασκάλου.
Η πρώτη μέρα και η ομιλία του δασκάλου προς τους μαθητές.
 Ένα κωμικό επεισόδιο με την αθώα ερώτηση του μαθητή και την βίαιη αντίδραση του δασκάλου.
Η πονηρία και το συμφεροντολογικό πνεύμα του δασκάλου.

Χιούμορ: κάρφωσα τα μάτια μου.. φορούσε καπέλο, δεν θωράς μωρέ τα πόδια του, Πού είναι κυρ δάσκαλε η νέα Παιδαγωγική;
Ειρωνεία: Μας είχε έλθει … άρχισε να βγάζει λόγο.
Γλώσσα: απλή δημοτική με λέξεις του κρητικού ιδιώματος: σφαγάρι, περφάνια, θωράς κά.
Ύφος απλό, λαϊκό, ελαφρά ειρωνικό με στοιχεία χιουμοριστικά.
Εκφραστικά μέσα:
 παρομοιώσεις: σαν ένα σφαγάρι, σαν κρανία.
Μεταφορές΅μαγικά μάτια, μυαλό γεμάτο μέλει και μέλισσες, τα μάτια μας τέσσερα, έδεσα κόμπο την καρδιά μου.
Προσωποποίηση: Πού είναι η Νέα Παιδαγωγική, γιατί δεν έρχεται στο σχολείο;
Ασύνδετο σχήμα: πηγαίναμε, πηγαίναμε, περάσαμε τα σοκάκια, φτάσαμε.


1 σχόλιο: