Powered By Blogger

Κυριακή 12 Μαΐου 2024

ΑΡΧΑΙΑ Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΕΝΟΤΗΤΑ 8

 

8η  ΕΝΟΤΗΤΑ

Λέγεται γοῦν ἐν Σικελίᾳ (εἰ γὰρ καὶ μυθωδέστερόν ἐστιν, ἀλλ’ ἁρμόσει καὶ νῦν ἅπασι τοῖς νεωτέροις ἀκοῦσαι) ἐκ τῆς Αἴτνης ῥύακα πυρὸς γενέσθαι· τοῦτον δὲ ῥεῖν φασιν ἐπί τε τὴν ἄλλην χώραν, καὶ δὴ καὶ πρὸς πόλιν τινὰ τῶν ἐκεῖ κατοικουμένων. Τοὺς μὲν οὖν ἄλλους ὁρμῆσαι πρὸς φυγήν, τὴν αὑτῶν σωτηρίαν ζητοῦντας, ἕνα δέ τινα τῶν νεωτέρων, ὁρῶντα τὸν πατέρα πρεσβύτερον ὄντα καὶ οὐχὶ δυνάμενον ἀποχωρεῖν, ἀλλὰ ἐγκαταλαμβανόμενον ὑπὸ τοῦ πυρός, ἀράμενον φέρειν. Φορτίου δ’ οἶμαι προσγενομένου καὶ αὐτὸς ἐγκατελήφθη. Ὅθεν δὴ καὶ ἄξιον θεωρῆσαι τὸ θεῖον, ὅτι τοῖς ἀνδράσιν τοῖς ἀγαθοῖς εὐμενῶς ἔχει. Λέγεται γὰρ κύκλῳ τὸν τόπον ἐκεῖνον περιρρυῆναι τὸ πῦρ καὶ σωθῆναι τούτους μόνους, ἀφ’ ὧν καὶ τὸ χωρίον ἔτι καὶ νῦν προσαγορεύεσθαι τῶν εὐσεβῶν χῶρον· τοὺς δὲ ταχεῖαν τὴν ἀποχώρησιν ποιησαμένους καὶ τοὺς ἑαυτῶν γονέας ἐγκαταλιπόντας ἅπαντας ἀπολέσθαι.

Ερωτήσεις   κατανόησης του κειμένου

1.       Σε  ποιο   γεγονός   αναφέρεται ο ρήτορας; Είναι  γεγονός  αληθινό ή  όχι;  Ποιοι  πρέπει  οπωσδήποτε να  ακούσουν την ιστορία αυτή;

2.       Πώς αντέδρασαν οι άνθρωποι  όταν είδαν το  ρεύμα λάβας να πλησιάζει ;

3.       Τί  διαφορετικό από τους άλλους έκανε ένας νέος;

4.       Ποια ήταν η τύχη όσων έτρεξαν να σωθούν και άφησαν πίσω τους γονείς τους;

5.       Σε  ποιο  συμπέρασμα καταλήγουμε  σχετικά με  τη  βούληση του θεού;

 

Άσκηση συντακτικού

1.         Ὅθεν δὴ καὶ ἄξιον θεωρῆσαι τὸ θεῖον, ὅτι τοῖς ἀνδράσιν τοῖς ἀγαθοῖς εὐμενῶς ἔχει.

Ποια είναι η δευτερεύουσα πρόταση, πώς εισάγεται, ποιος είναι ο συντακτικός της ρόλος[ ;

2.       ὑπὸ τοῦ πυρός 

Τι είναι συντακτικά  η  φράση αυτή;

3.       (εἰ γὰρ καὶ μυθωδέστερόν ἐστιν, ἀλλ’ ἁρμόσει καὶ νῦν ἅπασι τοῖς νεωτέροις ἀκοῦσαι      Ποια είναι η δευτερεύουσα πρόταση, πώς εισάγεται, ποιος είναι ο συντακτικός της ρόλος;

 

4.       Ερωτήσεις στην Γραμματική του κειμένου

1.       Να γράψετε τον Υπερθετικό  βαθμό των επιθέτων στο ίδιο γένος, αριθμό και πτώση: 

μυθωδέστερόν

 τοῖς νεωτέροις

2.       Να γράψετε τα παραθετικά του  επιθέτου:  τῶν εὐσεβῶν

 

3.       Γράψε τα ρήματα που ακολουθούν στις άλλες εγκλίσεις στον  ίδιο χρόνο και αριθμό:

Οριστική

Υποτακτική

Ευκτική

Προστακτική

Λέγεται

 

 

 

ἐστιν

 

 

 

ἐγκατελήφθη

 

 

 

 

 

 

4.       Αναγνώρισε τους ρηματικούς τύπους που ακολουθούν:

γενέσθαι,

ἐγκατελήφθη,

σωθῆναι,

ἐγκαταλιπόντας.


Στη συνέχεια κλίνε το  γ΄  ενικό πρόσωπο και το γ΄ πληθυντικό σε όλες τις εγκλίσεις του χρόνου που βρίσκονται. 

Π.χ  γενέσθαι =  απαρέμφατο Αορίστου β΄ του ρ. γίγνομαι,   οριστική  εγένετο / εγένοντο ,  υποτακτική: γένηται/ γένωνται, Ευκτική: γένοιτο / γένοιντο, Προστακτική: γενέσθω / γενέσθων ή γενέσθωσαν.

Ερωτήσεις  στο Λεξιλόγιο του κειμένου

1.       Για καθεμία από τις  ομάδες ουσιαστικών της ν.ε  να   βρείτε στο κείμενο έναν   ετυμολογικά συγγενή  ρηματικό τύπο:

 

Ουσιαστικά στη ν.ε  γλώσσα

Λέξη στην α.ε.   γλώσσα

Γενιά,  γονιός,  γένος

 

Ροή,  καταρροή,  επιρροή

 

Φυγάς, καταφύγιο, αποφυγή.

 

Όψη,  όραση, οπτικός

 

Λήψη, λήπτης,  λήμμα

 

Σχέση, σχεδόν, έξη.

 

Εγκατάλειψη, έκλειψη.

 

Όλεθρος, πανωλεθρία.

 

 


 
 

 

 

 


       


 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου